Sicilië; zorgen om niets

9 augustus 2015 - Messina, Italië

Dag lieve lezertjes,

Vanuit een leeg station in de Siciliaanse stad Messina groet ik u. Ik wacht op de trein naar Salerno, een reis van 5,5 uur waar ik niet al teveel zin in heb... Maar goed, het moet gebeuren.

Mijn weekje in Sicilië viel onwijs mee! De mensen zijn ontzettend vriendelijk, het eten subliem en de mannen blijven op gepaste afstand. Natuurlijk, er wordt wel gefloten, maar alleen al om het feit dat ik al mijn tanden nog heb... (Je kan van me aannemen dat Siciliaanse tandartskosten hier niet vergoed worden).

De eerste avond werd afgetrapt met een heerlijk strandfeestje met barbeque en ondergaande zon. Na kort Palermo te hebben bezocht ben ik samen met een Amerikaans meisje die ik daar had ontmoet doorgereisd naar Catania. Veel mensen (ook Sicilianen) waarschuwde ons voor deze criminele stad, maar daar bleek niets van waar te zijn! Rustige en relatief schone straten, een relaxte sfeer en nauwelijks zwervers of hangjongeren op straat. Alle andere grote steden kunnen een puntje zuigen aan de sfeer in Catania!

Na op de eerste dag een gezellig etentje in een typisch Siciliaans restaurantje te hebben gehad zijn we vroeg naar bed gegaan. De volgende dag stond ons een groot avontuur te wachten; het beklimmen van de Etna! Dit Vulkanische gebied lag op een paar kilometer afstand van Catania en was de voornaamste reden waarom ik toch had besloten Sicilië te bezoeken. En Etna stelde ons niet teleur; na een pittige wandeltocht door een afwisselend landschap bereikte we één van de Oostelijke kraters. Het uitzicht wat zich toen openbaarde valt moeilijk te omschrijven; bovenaan een rokende krater dat zich soms verstopte tussen overtrekkende wolken met daaronder een gigantisch gebied van versteend lava. Als een rivier van vlijmscherpe stroken van zwart steen liep de stroom omlaag de berg af, zover als het oog kon reiken. Met hier en daar verrassend veel groen door de vruchtbare grond was het een uitzicht om nooit meer te vergeten... Ik heb geprobeerd het op beeld te vangen, maar dit doet geen recht aan de daadwerkelijke schoonheid van Etna.

De gids wist veel te vertellen over de Etna. Het fascinerendste vond ik het feit dat de magma zich honderden kilometers diep in de aarde schuil houdt, maar dat er zogenaamde "magma kamers" bestaan waarvan de dichtstbijzijnde zich op maar 5 kilometer diepte onder de Etna bevindt. De laatste grote eruptie was dan ook in 2001 en gemiddeld doet zich dit eens in de 10 jaar voor... Dat was even slikken, haha!

Na de berg bezochten we ook nog een grot gemaakt door een lavastroom en een rivier waar de lava was versteend. Hiervan heb ik prachtige foto's gemaakt, ik zal ze in het album posten :)

Oh, mijn trein is gearriveerd. Op naar het laatste avontuur van deze reis! Aanstaande donderdag vlieg ik terug.

Fijne zondag!

Liefs x

1. Henny en RM:
    9 augustus 2015
    Het avontuur is bijna voorbij!
    Geniet nog van de laatste dagen. Waar zijn de foto's van de Etna?
  2. Mariska Schans:
    Hoi Rosemarie en Henny!
    Ja zeker :) Ik zit nog in de trein, als ik in het hotel ben en WiFi heb zal ik ze uploaden!
    Groetjes
  3. Sabine:
    9 augustus 2015
    Goh Maris. Nu al bijna voorbij... waar blijft de tijd...
  4. Marianne Nicolaas:
    11 augustus 2015
    Heerlijke vakantieverhalen met mooie foto's. Je komt met een koffer vol reisverhalen en herinneringen thuis. Deze reis vergeet je vast nooit. Het is en blijft bijzonder, enerverend en soms spannend en emotioneel om de reis alleen te starten. dat brengt prachtige ontmoetingen met bijzondere mensen met zich mee.
    Ik zie je vast sralend terug op de vrijdag.